Heeft jouw kind een chronische ziekte?
Een chronische ziekte bij een kind vraagt veel. Niet alleen lichamelijk, maar ook sociaal, emotioneel én cognitief. Veel kinderen missen lessen, lopen achterstanden op of worstelen met hun plek in de groep. Ze willen wel meedoen, maar het lukt soms of vaak gewoon niet. En juist dán is het belangrijk dat er iemand is die speciaal voor hen klaarstaat.
In mijn praktijk bied ik begeleiding op maat voor chronisch zieke kinderen in het basisonderwijs, vanaf groep 4.
Ik werk als coach én leerkrachtondersteuner – iemand die begrijpt wat het betekent om steeds weer op te krabbelen, de draad weer op te pakken en tóch te willen leren.
Zelf ben ik kindercoach, leerkracht én ervaringsdeskundige: ik weet hoe het is om niet altijd met de groep mee te kunnen komen.
WAT BIED IK AAN?
- Individuele begeleiding op school
gericht op zaakvakken als rekenen, taal en spelling.
- Sociaal-emotionele ondersteuning
afgestemd op wat jouw kind nodig heeft
- Begeleiding in de klas
om de groep mee te nemen in het verhaal van het zieke kind (zorgen voor begrip, verbinding en veiligheid)
- Een brugfunctie tussen kind, ouders, leerkracht en IB’er
als spreekbuis voor het kind stel ik de vragen waar we tegenaan lopen, die lastig te verwoorden zijn
- Flexibele trajecten
afgestemd op de behoefte van het kind en de school

Voor wie?
- Kinderen vanaf ongeveer 8 jaar (groep 4) met een chronische ziekte
- Ouders die zoeken naar ondersteuning voor hun zoon of dochter
- Scholen die deze kinderen passend onderwijs willen bieden, maar zelf de tijd of expertise missen
Mijn doel
Dat deze kinderen -ondanks alles- blijven groeien. Dat ze blijven leren, zich verbonden voelen met hun klas en ervaren dat zij ertoe doen. Niet alleen als leerling, maar als kind.
Wil je meer weten of eens sparren over een mogelijk traject?
Heb jij een chronische zieke leerling?
Chronisch zieke kinderen vragen vaak nét iets anders van het onderwijs. Ze zijn regelmatig afwezig, raken snel achterop en voelen zich soms ‘anders dan de rest’. Voor leerkrachten is het een uitdaging om deze leerlingen de aandacht te geven die ze nodig hebben – en verdienen.
KINDZIN Groei∙atelier biedt scholen praktische en passende ondersteuning voor deze doelgroep, zowel op leergebied als op sociaal-emotioneel vlak.
Wat biedt KINDZIN op school?
- Individuele begeleiding onder schooltijd
gericht op het versterken van de basis in rekenen, taal en spelling
- Sociaal-emotionele ondersteuning
afgestemd op de belevingswereld van het kind
- Groepsgerichte begeleiding
hoe gaan we als groep om met ziekte en afwezigheid? Hoe versterken we begrip en verbinding?
- Een brugfunctie tussen leerling(en), ouders, leerkracht en IB’er.
Flexibele inzet, zo vaak en zo lang als nodig is – in afstemming met school en ouders.
Waarom KINDZIN?
Als leerkracht, kindercoach én zelf chronisch ziek weet ik als geen ander wat het betekent om niet altijd mee te kunnen, maar toch te willen blijven groeien. Uit eigen ervaring weet ik ook wat het is als leerkracht om een chronisch zieke leerling in de groep te hebben.
Mijn aanpak is maatwerk, afgestemd op het kind én passend binnen de schoolpraktijk.
Voor welke leerlingen?
- Basisschoolleerlingen vanaf groep 4 die door hun ziekte extra ondersteuning nodig hebben.
- Leerlingen bij wie het tempo van de groep niet haalbaar is, maar die wél willen leren.
- Kinderen voor wie verbinding met klasgenoten niet vanzelfsprekend is.
Samenwerken?
Ik werk samen met de groepsleerkracht, IB’er en ouders en bied ondersteuning op maat, op school. Als school hoef je het niet alleen te doen. Laat mij helpen om deze leerlingen zichtbaar, betrokken én gemotiveerd te houden.
Mijn werkgebied is de gemeente Deventer.